הצעת עקרונות להסכם ניהול גן לאומי עתיקות טבריה, מסמך של זאב מרגלית מ-2007

מוצעים בזאת עקרונות להסכם הקמה וניהול השטח של עתיקות טבריה והר ברניקי:

הגופים השותפים: עירית טבריה, רשות העתיקות, המשלחת הארכיאולוגית של אוניברסיטה העברית ירושלים, רשות הטבע והגנים.

כל הגופים יפעלו בשיתוף פעולה למען חשיפה ארכיאולוגית, שימור, שיחזור, המחשה, פיתוח נוף ומבנים, הכשרה לביקורי קהל, בשטח שגבולותיו יוגדרו בהסכמה בין הצדדים.

כל הגופים יפעלו לקידום הכרזת השטח המוסכם כ" גן לאומי עתיקות טבריה".

הפעילות תתחלק לשני שלבים עיקריים:

  1. ההקמה – על פי תכנית מוסכמת.
  2. ניהול האתר – תפעול ותחזוקה לאורך זמן.

מוצע שמנגנון הניהול יהיה זהה לשני השלבים. כמו כן יפעלו כל השותפים לקידום הכניסה    לשלב ב' (ניהול האתר) מהר ככל שניתן, כולל אפשרות שייעשה במקביל לשלב א' (ההקמה).

הניהול יתבצע באמצעות שתי ועדות:

א.     ועדת היגוי – בהשתתפות ראש עירית טבריה, מנכ"ל רשות העתיקות, ראש המשלחת הארכיאולוגית, מנכ"ל רשות הטבע והגנים. יו"ר הועדה יהיה ראש עירית טבריה. ועדה זו תתכנס לפחות שלוש פעמים בשנה, תקבע את המדיניות, תאשר תקציב, תאשר תכניות, תאשר תכנית עבודה שנתית.

ב.      ועדה מקצועית –  בהשתתפות 2 נציגים מכל גוף (יחד 8 נציגים קבועים) ועוד מתכננים יועצים ומומחים שונים בהתאם לנושאים שיעלו על הפרק. הועדה אחראית על הניהול המקצועי של הפרויקט ועל הצגת הנושאים בפני ועדת ההיגוי. הועדה רשאית למנות ועדות משנה ממקצועיות מצומצמות לטיפול בנושאים השונים.

מנהל פרויקט ההקמה – יבחר בהסכמה על ידי ועדת ההיגוי. ירכז את עבודת שתי הועדות. יהיה אחראי על סדר היום, ינהל את התקציב וידאג לקידום הפרויקט על פי הנחיות שתי ועדות הניהול. בשלב ראשון ישמש גם כמנהל האתר, בהמשך יוחלט על הנושא בועדת ההיגוי.

מקורות המימון – כל השותפים ידאגו להשיג מקורות מימון להקמה וניהול האתר. המקורות יוכלו להגיע מתקציבי מדינה, תרומות, מענקים, הכנסות מדמי כניסה ואלמנטים מסחריים הכול בהתאם להסכמת ועדת ההיגוי.

תקציב – כל ההכנסות ירוכזו בקופה אחת ייעודית כפי שיוסכם בועדת ההיגוי ויושקעו חזרה באתר. בכל פגישה יוצג על ידי מנהל הפרויקט דו"ח מקורות ושימושים. כמו כן יוצג בכל עת דו"ח מפורט של ניצול התקציב המראה את כל הפעולות וההתחייבויות שנעשים על פי תכנית העבודה המאושרת. תקציב ופעולות הפרויקט ינוהלו בשקיפות מלאה ויפורסמו באינטרנט בפירוט שיוסכם בועדת ההיגוי.

בברכה

זאב מרגלית                                                                                                         26.3.07

כתיבת תגובה