עדכון על המצב בטבריה הקדומה לקראת 2023

פורסם ע"י אהרוני אמיתי ב-28.12.2022

לקוראינו שלום וברכה

לקראת השנה החדשה ברצוני לעדכן את המתענינים.

השנה גייסנו כ25 אלף ₪ בהאדסטארט עבור שיפור המצב בטבריה הקדומה. מובן וחשוב להדגיש שאת כל הפעולות שעשינו בשטח עשינו בתיאום ובשיתוף רשות העתיקות ועיריית טבריה.

בחיים ממליה מרשות העתיקות, ביאיר שטול, ראש מטה ראש העיר ובשמעון פיניאן ממחלקת הפיקוח מצאנו שותפים טובים  למאמץ לשנות את המצב בשטח העתיקות.

בארמון הביזנטי, בחציו המערבי של המסגד הגדול ובתיאטרון ערכנו מספר מבצעי ניקיון  שכללו איסוף אשפה. הדברת עצים פולשים וניקוי והדברת עשבים והבאנו את השטח למצב שאפשר לבקר בו וגם להנות. בשיתוף מחלקת הנוער בעירייה ויחד עם משטרת טבריה שמנו סוף למסיבות סמים ואלכהול שערכו אלמונים בתיאטרון, שאחריהן נשאר השטח מלא אשפה. גם את דרך העולה לתיאטרון ניקינו מערמות של פסולת בנייה וגזם של עצים כך שכיום העולים לתיאטרון רואים סביבם בעיקר טבע פורח.

לשמחתי הגדולה גם רשות העתיקות ואנשי החינוך שלה, וגם עיריית טבריה עם הצייוד המשוכלל שלה הצטרפו למאמץ וכל צד עושה כמיטב יכולתו לשמור את האתר נקי ומסודר.

מעיריית טבריה קיבלנו הבטחה להציב בשטח שילוט למניעת השלכת אשפה ולהציב בשטח גם מצלמת פיקוח. נקווה שזה יבוצע בהקדם ויהווה נדבך נוסף להגנה על השטח.

לאחרונה החליטו שלושת הרשויות: עיריית טבריה, רשות גנים לאומיים ושמורות טבע ואתרי מורשת ורשות העתיקות לאגום סכום שך 210 אלף ₪ שנועדו לממן הכנת פרוגרמה כללית לטבריה הקדומה. מן העבודה הזו הם רוצים ללמוד מהי הדרך הטובה ביותר לטפל באתר. נקווה שהעבודה הזו לא "תגרור רגליים" יותר מדי ונוכל להתקדם.

בנוסף לאלו הקמנו אתר במרשתת שנועד לקדם את הידע על טבריה הקדומה. http://tiberias.sadot-irrigation.com/  

באתר הזה ימצא הקורא שפע של מידע ורעיונות אודות טבריה הקדומה.

בעיה אחרת היא המצב הרע שבו נמצאים שטחי החפירה שבתחום רישיון החפירה של משלחת האוניברסיטה העברית. משלחת זו, שנועדה מלכתחילה לחקור את תולדות התקופה המוסלמית הקדומה בעיר, חופרת כיום מבנים ושטחים מתקופות אחרות לגמרי. שטחי החפירה מוזנחים, וצמחיה סבוכה הכוללת הרבה עצים פולשים מכסה את השטח. המשלחת לא מסדירה אפשרות ביקור באתר והגדרות שבהן היא מקיפה את השטח נפולות וקרועות. דעתנו היא שעל הרשויות המעניקות היתר לחפירות אלו לדרוש מן המוסד האחראי לחפירה להקצות תקציב ראוי לתחזוקה השוטפת באתר. על הרשויות לדרוש כבר כיום שהחפירה תתנהל כמקובל בגנים לאומיים, מתוך מגמה לשמר את העתיקות ולנהל אותן כך שהציבור הרחה יוכל להנות מהן דוגמת הנעשה במגידו באשקלון וביודפת.

בברכה:

אהרוני אמיתי

דוגמה לשיתוף הפעולה וצעדים ראשוניים בהסדרת האתר.

כתיבת תגובה